KULTURA / Výstavy

Popis:
7.3.2018

Výstava Františka Lesáka v Hauch Galery

PRAHA

František Lesák (1943) ve svých konceptuálních dílech zkoumá odvrácenou stranu věcí. Princip mnohapohledovosti je filozofickým východiskem, ale pro umělce též fyzickým. Základem umělcova konceptu je precizní měření, přestože přesnost nepatří k nezbytným prvkům vzniku uměleckého díla. Jeho vyměřování je ale uplatňováním exaktních postupů na imaginativní procesy, které se mu ze zásady vzpěčují.

Nejlepším příkladem této metody je rozsáhlý cyklus Bonjour monsieur Courbet, v němž si Lesák všímá polohy smeknutých klobouků postav na reálném Courbetově obrazu stejného názvu. Dvourozměrný obraz, který sám o sobě je malířskou licencí banální situace, Lesák deskriptivně převádí do dalších prostorových rovin a postavy v nich znovu zasazuje do svých klobouků. V rámci cyklu dokonce vznikl prostorový model a existuje fotodokumentace, v níž sám autor postupuje fyzicky tuto zkoušku. Už nyní při popisu díla je zřejmé, že slovy ho vyjádřit nelze. Jaký smysl by mělo mít překlápění figur do vlastních klobouků? Tady narážíme na způsob Lesákovy teorie, že je potřeba v umění zkoumat strany očím neviditelné, přeměřit přesně i to, co je jen hypotetické nebo zdánlivě nedůležité.

Lesák zmiňuje důležitou konstantu svého precizního zpracovávání témat - tou je ironie. Je přítomná i v názvu této výstavy, kde ke známé pomůcce pro výuku sochařství přidává poznámku o důležitosti. V cyklu Hermes poukazuje Lesák právě na přenos bodů z povrchu třírozměrné hlavy Herma (sádrový model všech výtvarných akademií), který je potřebný ke zhotovení přesné kopie. Divák však pozoruje pouze dvourozměrný plán z různých úhlů pohledu, z kterého si objekt musí vytvořit ve své mysli. Až do krajnosti zašel František Lesák projekcí bodového světla na Hermovu hlavu v temné komoře. Složitý a náročný proces včetně fotografování vyústil do podoby abstraktních černých obrazů s několika bílými body, v nichž je Hermes naprosto utajen.

Konfrontaci pozorovatele a pozorovaného nejpoetičtěji zobrazuje cyklus Lesní krajina, v níž autor tematizuje opět důležitost odvrácených stran, jejichž krása je ale diskutabilní a důležitost by jim přisoudil málokdo. Inspirovaly ho kamenné útvary v lesích poblíž jeho rakouského ateliéru. Pracoval s nimi podobně jako se sochařskými objekty, které pomocí přesné technologie obrací v prostoru tak, abychom je uviděli nejen ze všech stran, ale i z nadhledu nebo z hloubi země. Stejně důležitým a proměřeným modelem je i smrk, přistavený k balvanu.

Lesákova tvorba je založena na nekonečném konceptu exaktního zkoumání subjektu i objektu umění a jeho prostředí, forem, zakládání definic a postupů přesného měření. Právě protichůdnost samotné povahy umění a pokusů o vědecký způsob jeho mapování je ambivalentní a proto se stává velmi emotivním a vzrušujícím bodem autorova výzkumu.

František Lesák: Ze všech stran stejně krásné, ze všech stran stejně důležité

7. 3. – 30. 4. 2018 - Hauch Galery, Pobřežní 20a, 186 00, Praha 8 - Karlín

 

Autor / zdroj: -cra-

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Pražskou divočinu oživí šestý ročník festivalu Landscape

Výtvarná díla, instalace a intervence do veřejného prostoru českých i zahraničních architektů a umělců přináší do Prahy od 21. června šestý ročník fes

Post

Radní hlavního města pro školství Irena Ropková ocenila devatenáct vynikajících pražských učitelů

V anketě ředitelů škol letos zvítězilo devatenáct učitelů ze středních odborných škol, gymnázií, vyšších odborných škol a konzervatoří, ale i ze zákla

Post

Útulky pražských strážníků měly o víkendu na pilno

V útulku pro opuštěná zvířata pražských strážníků v Dolních Měcholupech od pátečního večera přibylo několik nových obyvatel – užovka červená, agama vo

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA